Opowiadać Opowiadania o Opowiadaniach…

… bo takie chyba postawiłam sobie zadanie, kiedy w kwietniu 2012 bardzo nieśmiało zasiadłam do pisania tego bloga, nie wiedząc jeszcze dokładnie jak będę go prowadzić. Liczyło się tylko to, aby przybliżyć polskim czytelnikom Biegnącą z Wilkami czyli Archetyp Dzikiej Kobiety w Mitach i Legendach dr Clarissy Pinkoli Estes.

I oto stało się: przedstawiłam wszystkie rozdziały książki. Może to dziwnie zabrzmi, ale zupełnie się tego nie spodziewałam, kiedy zakładałam bloga – omówienie całości wydawało mi się tak odległą przyszłością, że nie brałam jej w ogóle pod uwagę.

Samo przeczytanie Biegnącej z Wilkami pomogło mi odnaleźć siebie i poukładać psychikę, a pisanie o tej książce i dzielenie się przemyśleniami sprawiło, że zainteresowałam się wnioskami Carla Gustava Junga i powróciłam do tworzenia swojej własnej opowieści, chociaż wydawało mi się, że to już nigdy się nie stanie. Wiele zrozumiałam i stałam się mniej podatna na to co próbuje w mój tok myślenia wtłoczyć kultura, sądzę, że w wielu aspektach powróciłam do tego, co dr E nazywa stanem dzikości. Co ciekawe, choć książka mówi o kobietach i jest dla kobiet przeznaczona, to patrząc przez pryzmat własnych obserwacji oraz założeń Junga, doszłam do wniosku, że rozciągnęłabym pojęcie Dzikiej Kobiety na Dziką Istotę, tak by obejmowało również mężczyzn z silną animą, niesłusznie w naszej kulturze lekceważonych.

Czy to znaczy, że teraz zakończę bloga? Oczywiście nie. Mam zamiar nadal publikować co najmniej raz w miesiącu dokładnie tak jak do tej pory, a skoncentruję się dwóch tematach:

1) tym co dr Estes pisze poza Biegnącą z Wilkami czyli fragmentami innych jej książek, textami czy analizami oraz statusami z FB

oraz

2) kontynuowaniem prezentacji ważnych motywów jungowskich, które są ogółowi raczej nieznane, a które pomagają zrozumieć zachowanie swoje i innych. Od razu podaję linki do kilku stron, jakie mogę polecić

PL

blog Pastuha (który mam zamiar przywoływać w przyszłym roku)
Polskie Towarzystwo Analizy Jungowskiej

EN

Carl Jung Depth Psychology : grupa i blog
Jung Hearted  i jego blog Jung Currents

Jednocześnie serdecznie dziękuję wszystkim za czytanie, komentowanie i wspieranie mnie w mojej pracy. Kiedy na swoim osobistymi blogu Lawendowe Pola zamieściłam dwie baśnie rosyjskie Piórko Finista Jasnego Cud Sokoła oraz Królewna w Żabę Przemieniona, natychmiast pojawiły się komentarze: ‘Super, ale gdzie twoja analiza?’. Tak jak zawsze podkreślam nie mam wykształcenia psychologicznego i nie czuję się wystarczająco kompetentna, żeby samej tworzyć analizy; tej jesieni miałam wielką ochotę zapisać się na zajęcia prowadzone przez Polskie Towarzystwo Psychoanalizy Jungowskiej, ale niestety, moje plany udaremnił szef nadgodzinami. Obiecuję, że gdybym jednak poczuła się na siłach to napiszę parę słów własnej analizy.

Na razie pozostaję przy pracy nad własną opowieścią, zainteresowanych fantastyką oraz duchowością serdecznie zapraszam.

Dziękuję wszystkim jeszcze raz i życzę udanej końcówki roku.

Anna ‘Lawenda’ Solun

PS. Na rynku anglojęzycznym właśnie ukazało się tłumaczenie oryginalnych baśni braci Grimm, które są w miarę najwierniejszym odtworzeniem podań ludowych i które zostały potem przez braci złagodzone w wymowie – na początku to własna matka wyganiała z domu Jasia i Małgosię czy życzyła śmierci Śnieżce. Więcej o tym tu oraz po angielsku tutaj.  Zastanawiałam się oczywiście jak to wpływa na ich interpretację, może przy okazji podzielę się wnioskami.

4 responses to “Opowiadać Opowiadania o Opowiadaniach…

  1. Cieszę się, że ten rok zaliczyłaś do tych pozytywnych przynajmniej w tym względzie, fajnie, ze masz już noworoczne plany na przyszłość. Ten moment przejścia jest bardzo ważny dla nas , ludzie więc od zarania dziejów wierzyli, że takie przeskoki mają wielką moc sprawczą, również i ja wierzę, że postanowienia noworoczne są niesamowitym kopniakiem do działania. Trzymam kciuki i życzę powodzenia….

  2. Ja też kiedyś, dzięki tej książce, poznałam swoją Wewnętrzną Istotę. Ksiązka jest moją biblią, moją mapą, moim drogowskazem:)
    Jestem ciekawa ciągu dalszego twojego bloga- człowiek uczy się przecież całe życie, a blog twój dużo uczy:)
    Gratuluje również wytrwałości:) I życze twórczego ciągu dalszego:)

    • Bardzo dziękuję, mottem tego bloga jest chyba: ‘Pisz nawet jeżeli nie masz 100% wizji jak powinien wyglądać’. Chyba ta zasada działa skoro można się dużo nauczyć🙂 Dziękuję jeszcze raz i pozdrawiam🙂

Leave a Reply

